Bānītis
Latviski | Русский | English
Stūris Stūris
Stūris Stūris
Aktualitātes
Jaunumi
Pasākumu kalendārs
Projekti
Regulārie pārvadājumi
Kustības saraksts
Biļešu cenas
Tūristiem
Bānītis piedāvā
Apskates objekti
Naktsmītnes, ēdināšana
Bānīša pirts
Suvenīri
Par Bānīti
Līnija
Ritošais sastāvs
Vēsture
Attēlu galerija
Par uzņēmumu
Brīvprātīgie atbalstītāji
Brīvprātīgo blogs
Saites
Kontakti
Kā mūs atrast
Stūris Stūris
Projekti

Kalnienas stacijas ēkas remonts

2011. gada 7. oktobrī, pateicoties Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas no Kultūras pieminekļu izpētes, glābšanas un restaurācijas programmas piešķirtajam finansējumam, SIA "Gulbenes - Alūksnes bānītis" sadarbībā ar Latvijas Industriālā mantojuma fondu uzsāka Kalnienas stacijas pasažieru ēkas un pagraba restaurācijas darbus. Turpmāko darbu veikšanai saņemts arī atbalsts no Valsts Kultūrkapitāla fonda (VKKF) un VAS "Latvijas dzelzceļš" Atbalsta programmas.

2011. gadā veikta ēkas pamatu nostiprināšana un hidroizolācija, kā arī guļbūves ārsienu satrupējušo apakšējo vainagu nomaiņa un protezēšana.

2012. gadā uzsākta stacijas ēkas fasāžu apšuvuma atjaunošana – atjaunota apšuvuma apakšējā daļa 3 fasādēm un sagatavoti materiāli galvenās fasādes apšuvumam. Fasāžu apšuvuma atjaunošana tiks turpināta pēc logu restaurācijas, kuras vajadzībām izgatavoti detalizēti darba zīmējumi. Plānoto darbu ietvaros restaurētas arī stacijas galvenās ieejas durvis, kā arī demontēti un atjaunoti galvenās fasādes dekoratīvie elementi.

2012. gadā uzsākti restaurācijas darbi arī iekštelpās - 3. klases uzgaidāmajā telpā un vējtverī nomainīti guļbūves satrupējušie starpsienu apakšējie vainagi, atsegtas aiznagloto durvju vietas, divās telpās ieklāts jauns dēļu grīdas segums.

Paralēli stacijas pasažieru ēkas atjaunošanas darbiem 2012. gada vasarā veikta mūra pagraba galvenās fasādes pārmūrēšana, kuru bija sagrāvušas līdzās augošo koku saknes.

2013. gada vasarā ar VKKF atbalstu nomainīti satrupējušie logi ēkas galvenajā un gala fasādēs - kopskaitā 8 logi, kas izgatavoti SIA "RCI" pēc oriģinālo logu rasējumiem un izmantojot restaurētu seno logu furnitūru. Daļēji atjaunots ēkas apšuvums galvenajā fasādē.

Darbi tiek turpināti pieejamā finansējuma ietvaros - līdz 2013. gada beigām, izmantojot VKPAI glābšanas programmas atbalstu, tiks restaurētas uzgaidāmo telpu iekšdurvis.

Nākotnē paredzēts atjaunot stacijas arhitektonisko veidolu sākotnējā izskatā - iespējami tuvu tam, kā tas redzams 20. gs. sākuma attēlā. Pēc ēkas restaurācijas darbu pabeigšanas stacijas uzgaidāmajās un kases telpās iekārtos vēsturisku ekspozīciju, bet dzīvojamajā daļā - telpas dzelzceļa voluntieriem.

Projektu atbalsta:

Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas logo Valsts Kultūrkapitāla fonda logo VAS "Latvijas dzelzceļš" logo

Kalnienas stacijas ēka 20. gs. sākumā
Kalnienas stacijas ēka
20. gs. sākumā

Kalnienas stacijas ēka 2013. gada 7. augustā
Kalnienas stacijas ēka
2013. gada 7. augustā

Kalnienas stacijas ēka 2012. gada 12. novembrī
Kalnienas stacijas ēka
2012. gada 12. novembrī

Jaunas grīdas ieklāšana 3. klases uzgaidāmajā telpā 2012. gada 12. novembrī
Jaunas grīdas ieklāšana
3. klases uzgaidāmajā telpā
2012. gada 12. novembrī

Skats uz atjaunoto pagrabu 2012. gada 4. oktobrī
Skats uz atjaunoto pagrabu
2012. gada 4. oktobrī

Tvaika lokomotīves Gr-319 restaurācija

Kopš 2007. gada Gulbenes depo turpinās 1951. gadā Vācijā būvētās tvaika lokomotīves Gr-319 restaurācija, kuru uz līguma pamata Lavasāres muzejdzelzceļš nodevis SIA "Gulbenes - Alūksnes Bānītis".

Līdz 2011. gada beigām ir pabeigti sekojoši lokomotīves remontdarbi:

  • Pilnībā atjaunots lokomotīves tenderis, tajā skaitā oriģinālā bremžu un elektrosistēma balstoties uz rūpnīcas rasējumiem; tendera rāmja remonta ietvaros pirmo reizi Gulbenes depo tika apgūta un veikta karstā kniedēšana (foto un video no karstās kniedēšanas).
  • Lokomotīves rāmis pilnībā attīrīts, izremontēti bojātie rāmja savienojumi un izdilušās bukšu apakšsaites; nomainīti bojātie rāmja augšējā klāja un kabīnes grīdas fragmenti; atjaunotas sakabes un citi mezgli.
  • Balstoties uz rūpnīcas rasējumiem gandrīz pilnībā atjaunota oriģinālā lokomotīves bremžu sistēma un elektrosistēma.
  • Izremontēti lokomotīves riteņpāri un dīsteles; pēc bukšu noregulēšanas būs pabeigts ritošās daļas remonts.
  • Oriģinālajā konstrukcijā atjaunota lokomotīves kabīnes apakšējā daļa, kuras remonta ietvaros tika veikti aukstās kniedēšanas darbi.
  • Tvaika lokomotīves katlam veikta iekšējā apskate, nomainītas visas liesmu un dūmcaurules, izgatavoti pilnīgi jauni pārkarsētāja elementi, kā arī degtuves balsti un ārdi; izremontēta visa katla armatūra – regulators, svilpe, drošības vārsti, oriģinālā tvaika sadales kolonna, oriģinālie inžektori, mērstikls; izgatavotas jaunas pilnīgi visas katla ārējās caurules, kā arī jauns katla apšuvums; katla cauruļu sienu remonta laikā izmantota speciāli konstruēta slīpmašīna un apgūta katla kniedēšanas tehnoloģija, ar kuras palīdzību nomainītas vairāk nekā 40 bojātās kniedes.

Lokomotīves remontu veic SIA "Gulbenes - Alūksnes bānītis" speciālisti, kā arī darbos piedalās biedrības "Bānīša Draugu klubs" entuziasti. Tikai atsevišķus specifiskus darbus, piemēram, riteņpāru apskati un apvirpošana, bremžu gaisdaļu pārbaudi u.tml., veica specializētie uzņēmumi.

Projektu atbalsta:

VAS "Latvijas dzelzceļš" logo SIA "LDz Ritošā sastāva serviss" logo SIA "LDz Cargo" logo Rīgas laku un krāsu rūpnīcas logo

Lokomotīves pārvešana no Lavasāres uz Gulbeni 2007. gada aprīlī
Lokomotīves pārvešana no Lavasāres
uz Gulbeni 2007. gada aprīlī

Restaurācijas process 2010. gadā
Restaurācijas process 2010. gadā

Lokomotīves tenderis pēc restaurācijas pabeigšanas 2011. gadā
Lokomotīves tenderis pēc restaurācijas
pabeigšanas 2011. gadā

Izremontētais lokomotīves katls 2011. gadā
Izremontētais lokomotīves katls
2011. gadā

Stūris Stūris
SIA "Gulbenes - Alūksnes bānītis"
Viestura iela 16G, Gulbene, Gulbenes novads, LV-4401
64473037, info@banitis.lv